Jawatan Kerjaya

Pegawai Tadbir

JABATAN / BAHAGIAN

Pusat Wakaf Intelek

TARAF JAWATAN

Kontrak

Ringkasan Bidang Tugas

1. Membantu merancang, membangun dan melaksanakan pelan strategik perniagaan mengikut KPI Be Kind.

2. Membantu membina jaringan dengan syarikat-syarikat sedia ada dan syarikat korporat baharu untuk mengurus dana.

3. Membantu menyediakan melaporkan setiap aktiviti–aktiviti / belanjawan / perbelanjaan / pendapatan dana / projek-projek setiap minggu, bulanan dan suku tahunan.

4. Membantu menyediakan “flyers” berkaitan dengan PWI.

5. Membantu memastikan kesemua strategi-strategi ini dipromosikan melalui “social media”.

6. Menyediakan surat bagi tujuan permohonan kunjungan perbincangan dan permohonan sumbangan.

7. Mengemaskini kertas kerja permohonan dari semasa ke semasa mengikut keperluan pihak penyumbang selepas perbincangan.

8. Membuat kerja-kerja susulan bagi setiap emel permohonan yang belum mendapat maklumbalas.

9. Menyediakan laporan kewangan berkaitan kuitpan wakaf/ wakalah zakat atau sumbangan tanggungjawab sosial korporat.

10. Melaksanakan tugas-tugas pentadbiran dan melaksanakan tugasan yang berkaitan dalam melaksanakan fungsi-fungsi PWI seperti yang diarahkan oleh pengarah PWI dari semasa ke semasa.

11. Membantu kelancaran operasi PWI.

Syarat Kelayakan Minimum

1. Memiliki sekurang-kurangnya Ijazah Sarjana Muda Pentadbiran Perniagaan Kewangan Islam, Perakaunan, Pengurusan Perniagaan atau mana-mana kelayakan yang setaraf dengannya yang diiktiraf oleh kerajaan.

2. Kepujian Bahasa Malaysia (termasuk lulus Ujian Lisan) dan Bahasa Inggeris pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktirafkan setaraf dengannya oleh Kerajaan dan boleh berkomunikasi dengan baik dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.

3. Mempunyai pengalaman bekerja dalam bidang yang berkenaan di dalam institusi pendidikan.

4. Berkebolehan untuk memimpin serta boleh berfikir secara kreatif dan kritis, berkebolehan tinggi dalam pengurusan, komited dalam kerja berkumpulan, analitis, fleksibel, proaktif dan berkemampuan bekerjasama dengan semua lapisan anggota dan perhubungan dengan agensi luar.

5. Berpengetahuan dan mahir dalam penggunaan Komputer dalam aplikasi Microsoft Office.

YBHG. DR. RUZIAH BINTI GHAZALI

Ahli Lembaga Pengarah

YBhg. Dr. Ruziah Binti Ghazali adalah pemimpin terkemuka dalam sektor Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional (TVET) di Malaysia, yang diiktiraf dengan Anugerah Khas sebagai Jurulatih Utama dalam Pembangunan Pendidikan dari TVETecoUSIM. Beliau aktif mempromosikan TVET Islam dan menyokong individu kurang upaya, serta menyumbang kepada buku “Tiada yang Mustahil – Kisah Kejayaan Orang Kurang Upaya.”

Sebagai seorang cendekiawan dan Usahawan Wanita Islam, beliau memberi tumpuan kepada pembangunan wanita dan komuniti, dan telah dianugerahkan Tokoh Saidatina Aishah sempena Hari Wanita Kebangsaan pada tahun 2021.

Dr. Ruziah memiliki PhD dalam Pembangunan Pendidikan dari Universiti Putra Malaysia, Sarjana Sains dalam Sains Pendidikan, dan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dalam Pengajian Islam dari Universiti Malaya. Beliau juga merupakan Setiausaha Syarikat dan Ejen Cukai yang berlesen.